اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در سلسله نشستهای هیئتهای انقلابی با انتقاد از تحریف اصل هدف از قیام امام حسین(ع) در عاشورا و با اشاره به اینکه در دوسال اخیر مطرح میکنند کربلا درس مذاکره است و امام حسین به دنبال مذاکره بایزید بود، گفت: به شکل استناد تاریخی هم این را موضوعی مسلم در تاریخ فرض میکنند امام در چارچوب منطق میخواست مذاکره کنند ولی طرف مقابل زیر بار نرفت و ناچار به جنگیدن شدند.
حجت الاسلام محمدیان گفت: ادعا میکنند در دهه های اخیر و بعد از انقلاب است که علما از گفتن اینکه امام حسین قصد مذاکره داشت خجالت میکشند .میگویند امام میدانست یزید انعطاف بیشتری نسبت به زیاد دارد و به دنبال دیدار بایزید و تفاهم رسیدن با او بود.
وی اظهار کرد: مطرح میکنند امام سه پیشنهاد به عمر سعد داد؛ که یا قبول کنید برگردم به همانجایی که بودم یا من را تبعید کنید و یا اجازه ملاقات با یزید بدهید.ملاقات اامام با عمر سعد برای مذاکره بر سه این موضوعات بوده و نه موعظه او و دعوت کردنش به سمت خود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بیان کرد: مذاکره ای که امروز در عرف سیاسی مطرح میشود گفتگوی صرف نیست بلکه داد و ستد است و میگویند امام در مذاکره با عمر سعد میخواست در ازای دادن چیزهایی، چیزهایی را بگیرد.
حجت الاسلام محمدیان در ادامه گفت: نقل شده در شب عاشورا امام خواستند با عمر سعد صحبتی کنند. عمر سعد نامه ای به زیاد نوشته و ادعا کرده با حسین مذاکره کردیم و ایشان یکی از سه شرط را پذیرفته است. این نقل عمر سعد از این جلسه برای زیاد است و طبق فرموده قرآن اگر فاسقی خبری داد؛ باید درباره صحت آن تحقیق کرد.
وی اضافه کرد: عمر سعد از فرماندهی این جنگ اجتناب میکرد و نزدیک ترین فرد از نظر قبیله ای به امام بود و مسلم هم به عمر سعد وصیت کرد.عمر سعد با اکراه برای جنگ به کربلا امد و به دنبال فرار از این رویارویی بود ولی وعده حکومت ری را نمیتوانست فراموش کند و بنابراین امام میخواست تلاش کند تا او را به سمت خود بکشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بیان کرد: امام حسین از عمر سعد برای همراهی با خودش دعوت کرد ولی وقتی عمر سعد بی اعتنا جلسه را ترک کرد؛ حضرت خطاب به وی فرمود مطمئنم از گندم ری نخواهی خورد.
حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: در اولین گزارش از ماجرای کربلا آمده است که بعد از مرگ معاویه، یزید به استاندار کوفه نامه داد اگر حسین بیعت نکرد سرش را ببرید. ولید به امام پیغام رساند که به دیدارش برود. حضرت در دیدار با ولید فرمود؛ یزید فاسق علنی است؛ ما اهل بیت پیامبریم و مانند منی با یزید بیعت نمیکند.
وی اضافه کرد: مروان فردای ان روز با امام ملاقات کرد و گفت یا اباعبدلله من خیرخواه شما هستم و اگر با یزید بیعت کنید هم دینتان حفظ میشود و هم دنیایتان. امام گفت باید با اسلام خداحافظی کرد زمانی که امت گرفتار حاکمی مثل یزید شدند.
محمدیان گفت: بعد از این امام از مدینه خارج و وارد مکه شدند و از ماه رجب تا ذی الحجه در انجا تلاش میکردند ناشایستگی یزید را برای مردم روشن کنند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بیان کرد: امام به کربلا می رسند؛ نامه زیاد به ایشان می رسد که یزید به من نامه نوشته سر بر بالشت نگذارم و از نان سیر نخورم مگر یا تو را بکشم یا تسلیم حکم من و حکم یزید شوی.امام پس از خواندن نامه ، آن را پرت رد و گفت امکان ندارد تا ابد حسین حکم یزید زنازاده را بپذیرم و به خدا سوگند مرگ خیلی شیرین تر از این است.
وی گفت: روز عاشورا امام برای لشکر یزید سخنرانی کرد و فرمود این آدم پست مرا بین شمشیر و ذلت قرار داده و ممکن نیست چنین ذلتی را بپذیریم.نه با این ها بیعت میکنم و نه مثل آدم های پست فرار میکنم؛ بلکه می ایستم و مردانه میجنگم.
حجت الاسلام محمدیان در ادمه با اظهار افسوس از کوچک کردن امام حسین به خاطر مذاکره با آمریکا؛ افزود: امام حسن با دلی پر از خون صلح کرد؛ امام علی هم به حکمیت راضی نبود؛ و اگر یاران بی عرضه ایشان استوار بودند این اتفاق نمی افتاد.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها قرآن بر سر نیزه نگذاشته اند و فقط یک لبخند زده اند؛ گفت: این که می گویند عاشورا درس مذاکره میدهد؛تحریف عاشورا نیست؛ بلکه نابود کردن آن است. اگر امام حسین در مدینه میگفت بیعت نمیکنم ولی سکوت میکنم راضی میشدند و دست امام را هم میبوسیدند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تصریح کرد: این طور به حادثه عاشورا نگاه کردن ظلم مضاعفی بر امام حسین است آن هم در کشوری که مردمش با تمام وجود امام حسین را دوست دارند.این صحیح نیست که برای جبران ضعف خودمان؛ چهره ای غیرواقعی از امام حسین ترسیم کنیم.